A Guide to ILCAA (ja/en) 2017
19/47

Joint Research17Overview / 概要Joint Research / 共同研究Research Resources / 研究資源Training and Capacity Building / 研究者養成「わざ」の人類学的研究―技術、身体、環境(「もの」の人類学的研究(3))2017~2019年度 参加研究者数17名代表者:床呂 郁哉(AA研) 本研究課題は各地における「わざ」(広義の技術・技芸)に焦点を当て、それを新たな視点から人類学的に再検討することを目的としている。現在、いわゆる地球環境問題やハザード、東日本大震災における原発事故等に端的に示されるように、通念的で西欧近代的な技術観の持つ限界やリスクが指摘されている。こうした状況に鑑み、本研究課題では、世界各地における技術の諸相の実態を人類学的視点から比較検討する作業を通じて、旧来の通念的な技術観を超える新たな多元的な技術観の構築を試みるものである。Anthropological Study of “Waza”—Technology, Body, Risk/Hazard (Anthropological Study of Things (3))Project term: Apr 2017 – Mar 2020; Number of participants: 17Coordinator: TOKORO, Ikuya (ILCAA)Recently, the risks and limitations related to the modern western understanding of technologies have become clearly visible in the various challenges and problems related to technology and its negative consequences, such as environmental and other issue. In light of these issues, this project will re-examine various local technological practices from comparative- and anthropological perspectives. This project is a continuation of the ILCAA project “The Anthropological Study of Things (the second term)”: AY 2014–2016. The previous project studied the relationship between humans and non-human entities (artifacts, articial objects, natural things, animals, etc.) in different socio-cultural settings. In the third part of this project, we continue our anthropological (ethnographical) study of various technological aspects of the relationship between humans and non-human entities and the study’s implications for culture, society, and technology in different socio-cultural settings around the world, particularly in Asia and Africa.東・東南アジアの越境する子どもたち―トランスナショナル家族の子どもをめぐる文化・アイデンティティとローカル社会―2016~2018年度 参加研究者数10名代表者:石井 香世子(立教大学) 共同研究第1フェーズ(2010~12年度)では結婚移住について研究し、結婚移住をトランスナショナル世帯において長期的なライフステージの変化に伴って繰り返される、反復・循環する多様な移住現象として描き直す意義を提唱するに至った。その過程で、「越境する子どもたち(単に身体的な越境移動のみでなく、言語・文化やアイデンティティを“行き来”する日常を送る子どもたち)」の問題が次ステップの焦点として浮かびあがった。これまで人身売買や強制労働の文脈で議論されることの多かった子どもの越境移住について、①家族のライフステージの変化に伴い越境移住する子ども、②親の離婚に伴い親の母国へ「戻る」子ども、③親の滞在ビザを保証するため国籍保有国に「帰る」子ども、④親の再婚に伴い海外養子縁組をして移住する子ども等に関し、言語・文化・社会・経済・法的な立場と、それが成人後の彼らの生活に及ぼす影響に関する研究事例が提供されることが期待される。Child Migration in East/Southeast Asia: The Culture and Identity of Children Raised in a Transnational HouseholdProject term: Apr 2016 – Mar 2019; Number of participants: 10Coordinator: ISHII, Kayoko (Rikkyo University) In the first phase of our research, we analyzed marriage migration as part of an ILCAA joint research project from 2010 to 2012 AY. The results recommended that marriage migration should be analyzed in terms of diversity in the migration trajectories of transnational families. The trajectories are sometimes repeated, circulated, and extended. In this process, the topic of transborder children—children who not only experience or repeat physical transborder migration but also travel between and return to multiple languages, cultures, and identities—was identified as the topic for the second phase of the research. Child migration has been previously analyzed in terms of human trafcking and forced labor. In contrast, this research project focuses on the following: (1) child migration as a result of a life-stage change, (2) child-return migration subsequent to the parents’ transborder divorce, (3) child migrants returning to the country of their nationality to secure their parents’ visa status(es), and (4) child migration after being adopted by a foreign parent upon their parents’ transborder remarriage. This research project will present empirical data on child migrants’ language, culture, socioeconomic status, and legal status, as well as how the migration affects their lives.

元のページ  ../index.html#19

このブックを見る